Medsebojna prepletenost človekovih pravic in pravic živali

OddajLeon Kralj, dne 2016-04-18 ob 18:39:05

»Na svetu je preveč človeških problemov, ki jih je potrebno razrešiti, preden bi lahko razmišljali o živalih.«

»Poskrbimo najprej za mir na svetu; s pravicami živali se bomo ukvarjali kasneje.«

Vsakdo, ki si prizadeva za pravice živali, redno naleti na takšne in podobne komentarje. Pogosto me sprašujejo, kako odgovarjam nanje. 

.   

Kot prvo, nihče ne pravi, da bi se morali tisti, ki se ukvarjajo s človekovimi pravicami, prenehati ukvarjati s človekovimi pravicami na račun posvečanja pravicam živali. Gre le za to, da v kolikor jemljemo živali za moralno pomembne, jih pač prenehamo jesti, se vanje oblačiti in uporabljati v kakršnekoli namene. Postati vegan ne zahteva, da prenehate zagovarjati pravice zlorabljenih otrok, pretepenih žensk ali da prenehate nasprotovati vojnam.

.   

Po koncu enega mojih predavanj o pravicah živali, je k meni pristopila neka ženska in povedala, da dela kot prostovoljka v ustanovi za pomoč ženskam, žrtvam nasilja in posilstva. Rekla je, da je zelo naklonjena temu kar sem povedal o živalih, a da je zelo zaposlena s svojim delom za ženske, tako da resnično ne ve kako naj najde čas za ukvarjanje s pravicami živali.

.   

Vprašal sem jo: "Verjetno imate čas za to, da vsak dan kaj pojeste, kajne?"

Odgovorila je: "Seveda!" 

Nadaljeval sem: "Ali nosite obleke ter uporabljate šampon in druge izdelke?"

Odgovorila je začudeno: "Da, seveda. Toda kaj ima to opraviti s tem?"

.   

Vse, čisto vse ima to opraviti s tem. Razložil sem ji, da če resnično jemlje vprašanje pravic živali resno, je vse kar rabi storiti to, da jih preneha jesti, se vanje oblačiti, uporabljati izdelke, ki jih vsebujejo oz. so na njih testirani ter podpirati kakršnokoli obliko zabave, ki uporablja živali. Tudi če nikoli ne bo glede vprašanja pravic živali več storila ničesar drugega, bo že samo s tem, ko bo postala veganka ter bila zgled prijateljem in družini, izvajala pomembno obliko aktivizma, ki v ničemer ne nasprotuje in ne posega v njeno delo na področju pomoči ženskam. Biti zagovornik odprave izkoriščanja živali je nekaj kar lahko postaneš že pri svojem naslednjem obroku.

.   

Drugič, zmotno je misliti, da se vprašanji izkoriščanja ljudi in živali med seboj izključujeta. Ravno nasprotno, vse vrste izkoriščanja so neločljivo povezane. Vse vrste izkoriščanja in vse oblike diskriminacij so izraz nasilja. In vse dokler bomo tolerirali katerokoli vrsto nasilja, bomo obkroženi z najrazličnejšimi vrstami nasilja.

.   

Kot je zapisal ruski pisatelj Lev Tolstoj: »Dokler bodo obstajale klavnice, tako dolgo se bodo ljudje pobijali med seboj.«

.   

Seveda je imel Tolstoj popolnoma prav. Dokler bodo ljudje smatrali, da je nekaj povsem normalnega klati živali za hrano, za kar ne obstaja nobenega drugega razloga kot zadovoljevanje trivialnega užitka ob jedenju ali ob uporabljanju drugih živalskih proizvodov, toliko časa bodo tudi smatrali, da je povsem normalno posluževati se nasilja takrat, ko je v igri kak pomembnejši razlog. 

.   

Ali če povem drugače: dokler bomo tolerirali rasizem, seksizem, heteroseksizem in ostale oblike diskriminacij, bo obstajal tudi specizem. To je eden izmed razlogov zakaj zagovorniki živali sami sebe nikoli ne bi smeli dojemati kot aktiviste, ki se potegujejo za reševanje zgolj enega samega družbenega vprašanja. Specizem je moralno sporen zato, ker, enako kot rasizem, seksizem in ostale oblike diskriminacij, izključuje druga bitja iz okvira moralne zaščite na osnovi irelevantnih kriterijev. Čisto vseeno je, ali je ta kriterij rasa, spol, spolna usmerjenost ali vrsta. Ne moremo razumno trditi, da nasprotujemo specizmu, a hkrati podpiramo oz. nimamo izoblikovanega stališča glede ostalih oblik diskriminacije. Specizmu nasprotujemo ravno zato, ker je enak rasizmu, seksizmu in ostalim oblikam diskriminacije. Naše nasprotovanje specizmu logično vodi v zavračanje vseh ostalih diskriminacij.

.   

Ponovno, to seveda ne pomeni, da morajo zagovorniki pravic živali prenehati delovati v prid živalim na račun tega, da postanejo deklarirani zagovorniki človekovih pravic. Pomeni pa vsekakor to, da bi morali dati jasno vedeti, da nasprotujejo vsem oblikam diskriminacije in da se niti sami v svojem osebnem življenju nikoli ne bi smeli posluževati diskriminiranja drugih.

.   

Tretjič, občudovanja vredno je, da želijo mnogi altruistični ljudje spremeniti svet, a obenem ne uvidijo, da je najpomembnejša sprememba ta, ki se zgodi na ravni posameznika. Ali kot je dejal Mahatma Gandhi: »Bodi sam sprememba, ki jo želiš videti v svetu.« Če želiš nenasilen svet, potem moraš nenasilje sprejeti v svoje lastno življenje. Veganstvo je pomembna sestavina nenasilnega življenja, glede na nesporno dejstvo, da so vsa živila živalskega izvora (meso, mleko, mlečni izdelki in jajca) ter vsi ostali živalski proizvodi rezultat nasilja.

.   

Še ena Tolstojeva žlahtna misel: "Vsi bi radi spremenili svet, a nihče ne želi spremeniti samega sebe."

.   

****** 

Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.  

Če smatrate živali za moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora dati jasno vedeti, da je veganstvo moralni imperativ

.   

Gary L. Francione

Board of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University

.   

Če želite izvedeti več o veganstvu, obiščite: 

.   

Prevod: Leon Kralj

.   
.   

Sorodne teme (kliknite na povezavo): 

5. Kaj lahko VSAKDO izmed nas stori za dosego odprave izkoriščanja živali  

profileimage
Všeč mi je
0
Komentarji
5
Leon Kralj
0
May 19, 2016
Dodajam ti še to povezavo, ki lepo razloži kaj je narobe z organizacijami za pravice živali:
http://leonkralj.blogspot.si/2016/01/moralne-zablode-organizacij-in-drustev.html
#5
Leon Kralj
0
May 19, 2016
Radmila

Še kako dobro sem dojel bistvo VSEH tovrstnih peticij. Žal mi je le, da ga večina ljudi ne dojame. Dejansko gre za služenje na račun sprevržene ideje, da je problem v NAČINU izkoriščanja živali in ne v tem, da jih SPLOH izkoriščamo. Večina tistih, ki podpišejo takšno peticijo, niso vegani, kar pomeni, da so sami odgovorni za IDENTIČNO NEMORALNO prakso, ko gre za piščance, pujse, krave, konje, ribe, itd. Živali, ki jih ljudje jedo, so podvržene enako grozljivim izkušnjam kot kitajski psi in vse druge živali na svetu, ki končajo na krožnikih ali kot obleke za ljudi.

Ali je boljše, če svojega sužnja bičaš 9-krat na dan kot 10-krat? Seveda. Toda bičanje 9-krat dnevno še ne pomeni, da je s suženjstvom kot takim vse v najlepšem redu, kajne? Enako velja za živalsko suženjstvo. Ne glede na način izkoriščanja, je vsaka žival ubita - in to po nepotrebnem, saj ljudje sploh ne rabimo jesti živali za zdravje.

Prosim preberi si jalovost tovrstnih kampanj (podan na primeru potegovanja proti prašičji farmi v Angliji):
http://leonkralj.blogspot.si/2016/03/absurdnost-kampanj-za-dobrobit-zivali-v.html
#4
Radmila Čučak
0
May 19, 2016
Leon...žal nisi dojel bistva peticije.....na festivalu na Kitajskem žive pse režejo in jim trgajo kožo s telesa na živo....tega ne počnejo, kolikor vem nikjer drugje na svetu v tako množični obliki ...... gre za grozovito mučenje psov, ....ki presega bolečine vsake domače živali pri poboju v klavnicah. .... če ne vidiš razlike med tem in onim,,,,in vse mečeš v isti koš......potem nimaš razlikovanja
#3
Leon Kralj
0
May 19, 2016
Radmila

Tovrstne kampanje povsem zgrešijo bistvo in v javnosti le še bolj poglabljajo moralno zmedo v odnosu do živali.

Številne organizacije za zaščito živali (kot npr. PETA, Last Chance for Animals, Humane Society International, itd.) so sprožile peticijo z zahtevo, da Kitajska vlada ukine festival pasjega mesa "Yulin".
Krasno! Dajmo se pretvarjati, da so Kitajci moralno bolj nagnusni od ostalih narodov.
Niso. VSI narodi tega sveta počno ENAKO stvar - izkoriščajo živali na nešteto različnih brutalnih načinov. In čisto VSI to počno povsem po nepotrebnem (glede na dejstvo, da živila živalskega izvora niso potrebna za optimalno zdravje).

Zato vse kar takšne kampanje oz. peticije v resnici počno, je, da širijo rasizem, etnocentrizem in ksenofobijo. A brez skrbi - poskrbele bodo za finančno injekcijo namenjeno organizacijam za zaščito živali. Zbrale bodo ogromno donacij od ljudi, ki mislijo, da se jedenje psov moralno razlikuje od jedenja krav, pujsov, rib, piščancev, konjev, mlečnih izdelkov, jajc, itd.
Moralna shizofrenija par excellence!

Rešitev? Širitev veganstva. Nič drugega ne reši živali. Nič.

http://www.howdoigovegan.com/

Home - HowDoIGoVegan.com

Going vegan is easier than ever. This website will help get you started.
#2
Radmila Čučak
0
May 19, 2016
glej to.

peticijo je podpisalo že več kot 1.400.000 ljudi

https://avaaz.org/en/stop_the_puppy_slaughter_loc/?bKJxkbb&signup=1&cl=10024078221&v=76690

Avaaz - Shut down the Yulin dog meat festival!

Add your name to save thousands of pups from being tortured to death, skinned, then eaten at a festival in Yulin, China.
#1
Leon Kralj
Leon Kralj
Objavil/a 2016-04-18 18:39:05 (Apr 18, 2016)
Starejša objava Novejša objava
KATEGORIJE OBJAVE
ZADNJE OBJAVE
Zloraba živali: MI in ONI
Novoletna zaobljuba 2017!
Moralna shizofrenija: Alastair Graham, škotski "Michael Vick"
Vse najboljše za Svetovni dan veganstva!
Svetovni dan veganstva
Klasičen primer moralne shizofrenije
ZADNJI KOMENTARJI
KATEGORIJE
IŠČI PO ARHIVU
avgust 2020
PTSČPSN
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Zapri predvajalnik
Prikaži seznam predvajanja
Prestavi predvajalnik
Povečaj