Na beli japonski zastavi vidimo rdeč krog. Ko gledamo krog, gledamo sonce. Ko gledamo sonce, vidimo zvezdo, ker je sonce edina zvezda v našem osončju. Naj živi abstrakcija! Naj živi kubofuturistična opera: "Zmaga nad Soncem"

Piše: Dragan Živadinov

Foto: arhiv Portala PLUS

Sonce je niz neštetih jederskih izbruhov, ki poganjajo žareče pline na tekočo površino in od časa do časa tudi v višino. Poročilo iz Vitanja: "Svet, svet, svet, svitanje - Viiitanjeee", je odmevala zdravica, namenjena Akihiru Kuboti, umetniku, info-oblikovalcu, ki je leta 2013, skupaj s Tokijsko univerzo in umetniško univerzo Tamater Japonsko vesoljsko agencijo (Jaxa) utiril prvi umetniški satelit v Zemljino nizko orbito. Svoj drugi umetniški satelit je izstrelil 2. decembra 2014 v globoko vesolje v smeri sonca. Nedavno se nam je pridružil v Ksevtu, v Vitanju. 

 Računalniki so že na začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja obljubljali možnost, da bi lahko postali orodje za umetniško ekspresijo. Tako se je tudi zgodilo! Kulturalizacija računalnika je izoblikovala celo vrsto novih zvrsti umetnosti. Ena pomembnejših smeri računalniške umetnosti je "algoritemska umetnost", ki se neposredno povezuje z misijo "Artsat 2: Despatch".

Kulturalizacija vesolja!

 

Vstopimo še enkrat v vest, ki je bila natanko pred letom dni odmevna novica, ne samo v japonskih medijih: Akihiro Kubota je prvi umetnik na svetu, ki je utiril dva umetniška satelita v realno vesolje. Oba sta bila zasnovana kot umetniška misija, namenjena izključno umetniški nalogi! Po svojem tehnološkem formatu sta bila oba umetniška satelita nano satelita.

 

Prvi umetniški satelit "Artsat 1: Invader" je namestil leta 2013. Že v izhodišču je bil projektiran kot tipski "cubesat" satelit, velik 10 x 10 x 10 cm. Takšni formati satelitov so danes močno razširjeni na univerzitetnih raziskovalnih projektih. "Artsat 1: Invader" je nadvse pomembna umetnina, ki refleksijo v smeri kultarlizacije vesolja še čaka. Satelit ni več delujoč!

 

 

Kozmifikacija umetnosti!

 

Drugi umetniški satelit "Artsat 2: Despatch" je bil poslan v vesolje kot sekundarni tovor rakete H-2A-202. Nadvse pomemben je za projekcijo kozmifikacije umetnosti. Njegova velikost je 50 x 50 x 45 cm, težak je 32 kg. Trenutno kroži okrog Sonca. Na današnji dan je še vedno delujoč v sončevi orbiti.

 

"Artsat 2: Despatch": Akihiro Kubota je umetnik projektator. Pomemben umetnik relativno majhne skupnosti, ki se že dve desetletji metodološko ukvarja s kozmifikacijo umetnosti in kulturalizacijo vesolja. Če bi bili: v času Kazimirja Severinoviča Maljeviča, bi se vsi skupaj iz čiste radosti z Akihirom Kuboto spustili po soteski Socka iz Vitanja na pošto v Celje ter bi od tam poslali telegram Kazimirju Severinoviču Maljeviču, on pa bi ga v Peterburgu sprejel. Vsebina telegrama bi bila: "major maljevič stop sporočamo vam stop sonce je premagano stop zmaga nad soncem stop pozdravljamo vas podpisani umetniki stop" in potem imena.

 

Pred petindevetdesetimi leti je eden od avtorjev opere "Zmaga nad Soncem", Kazimir Severinovič Maljevič, zapisal: "Vsi tehnični organizmi niso nič drugega kot majhni sateliti. Ves živi svet je opremljen z razumom in je pripravljen odleteti v vesolje ter tam zasesti svoj prostor____ Takšen satelit, ki je opremljen z razumom, je pripravljen živeti svoje življenje____ vsi sateliti bodo vključeni v prirodo kot na novo oblikovani sateliti____, ki ne  bodo imeli več nobene neposredne zveze z Zemljo, možno jih bo raziskovati kot vsak drug planet ali celo planetarni sistem."

 

To misel je zapisal leta 1920 v tekstu z naslovom "Suprematizem" v "Unovisu" v Vitebsku.

 

 

Vitanje! Vitebsk!

 

Osrednja naloga od štirih projektnih nalog umetniškega satelita "Artsat 2: Despatch" je proizvodnja tehno poezije. Kulturalizacija računalnika! Vsak umetni satelit je "kompozit". Sestavljen je iz raznorodnih delov, zloženih tako, da se podpirajo in se s tem omogočajo. Vsak umetniški satelit je "kompozit:um", sestavljen iz konceptualne in sistemske logike. Umetniške satelite imenujemo "umboti". Ni ne umetnih ne umetniških satelitov brez računalniških tehnologij.

 

Računalniki so že na začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja obljubljali možnost, da bi lahko postali orodje za umetniško ekspresijo. Tako se je tudi zgodilo! Kulturalizacija računalnika je izoblikovala celo vrsto novih zvrsti umetnosti. Ena pomembnejših smeri računalniške umetnosti je "algoritemska umetnost", ki se neposredno povezuje z misijo "Artsat 2: Despatch". Na obodu umetniškega satelita so nameščeni senzorji, ki zajemajo podatke o neposredni okolici ter jih s pomočjo algoritemskega jezika matematično preračunavajo. Istočasno podatke manipulirajo in usmerjajo v slogovno skladovnico zlogov in morfemov, akustičnih in znakovnih enot! Pridobljene podatke zatem pošiljajo na Zemljo, kjer se podvojeno urejajo v poetske rezultate, v ritmične besedne rede. Tako se vzpostavlja "tehno jezik" menjajočih se kinetičnih pesniških tekstur.

Beri dalje....

Kompozit:um ali Zmaga nad soncem

Na beli japonski zastavi vidimo rdeč krog. Ko gledamo krog, gledamo sonce. Ko gledamo sonce, vidimo zvezdo, ker je sonce edina zvezda v našem osončju. Naj živi abstrakcija! Naj živi kubofuturistična opera: Zmaga nad Soncem