Članek
Trgovine prihodnosti že živijo v Sloveniji!
Objavljeno Oct 09, 2017

»Četrta industrijska revolucija se je dotaknila tudi doslej znane tradicionalne oblike trgovine, za katero smo že skoraj verjeli, da je nedotakljiva. Sodobno nakupovanje tako v tujini kot pri nas usmerja pomemben trend – pojav mobilnih denarnic,« aktualno dogajanje povzema Jože Mermal, predsednik uprave BTC, ki je pred kratkim tudi v BTC vpeljal slovensko paradno mobilno denarnico Hal mBills. Tudi v podjetju MBILLS zaznavajo veliko zanimanje s strani najrazličnejših trgovcev, ki želijo posodobiti svoj nakupni proces in ga narediti še prijaznejšega za stranke.

»Gotovina že postaja zgodovina. Ko sem se srečal s platformo Hal mBills, plodom izjemnega slovenskega znanja in izkušenj, ki že deluje na trgu, me je tako navdušila, da s ponosom rad povem, da smo jo v BTC kot inovativnemu podjetju implementirali že med prvimi in tako našim uporabnikom omogočili najbolj preprost, učinkovit in sodoben način plačevanja. Zato si bom vsekakor prizadeval, da bomo uporabniki s Hal mBills lahko čimprej plačevali pri ključnih najemnikih prostorov v BTC,« je dejal Jože Mermal.

»Ker nadvse cenimo čas uporabnikov in trgovcev, smo našo rešitev 'svetlobnega plačevanja' zasnovali tako, da odgovarjamo na najbolj moteče korake plačevanja, ki jih izpostavljajo naši uporabniki: čakanje v vrstah za zaključek nakupa, napake pri štetju in menjavi gotovine, komunikacijo terminalov POS, tiskanje dodatnih potrdil o transakciji ter zadrego, ko te vsi ob blagajniškem pultu nestrpno gledajo in čakajo, da končno opraviš plačilo,« na podlagi izkušenj s slovensko mobilno denarnico Hal mBills opaža Primož Zupan, direktor podjetja MBILLS.

Mobilna denarnica Hal mBills omogoča celo uporabo ugodnosti kartic zvestobe, ne da bi jih kupci morali imeti s sabo ali jih kazati na blagajni. To so s Hal mBills pred kratkim uspešno lansirali v Sloveniji in se že uporablja v trgovinah Kalček. Tako doma kot po svetu pa mobilne denarnice omogočajo tudi nakupovanje in plačevanje s slikanjem QR kod, ki so lahko nameščene kjerkoli: na plakatih, spletnih straneh, v e-pošti, na trgovskih policah in podobno.

Trgovina prihodnosti kar na steni frekventnih javnih točk

»Takšne rešitve za nakupovanje prek QR kod, ki jih trgovci ponujajo svojim kupcem, tem omogočajo, da se mimo blagajn sprehodijo brez postanka in sočasno zaključijo nakup. Kupci lahko tako svoj nakup opravijo kar mimogrede na poti domov, ne da bi morali obiskati klasično prodajalno in iz nje nostiti težke nakupovalne vrečke,« opisuje Matjaž Čadež, ustanovitelj Hal mBills, in nadaljuje: »Trgovina z izdelki vsakodnevne potrošnje Tesco je v Koreji postavila fizično-virtualno trgovino, v kateri kupci naročijo in plačajo izdelke s preprostim skeniranjem QR kod s svojimi pametnimi telefoni (to v Sloveniji že omogoča rešitev Hal mBills). Obisk fizične trgovine sploh ni več potreben, saj kupci slike izdelkov najdejo na stenah najbolj frekventnih javnih mest, na primer na podzemni železnici. Nakupujejo pa lahko kar z dotikom zaslona svojega pametnega telefona! Tako trgovska veriga vsako oglasno površino spremeni v takojšnjo nakupno točko. Izdelki so nato dostavljeni na želeni naslov ob želeni uri. Zanimiv je tudi primer trgovine z živili Waitrose, ki je pred kratkim odprla brezgotovinsko trgovino, v kateri lahko kupci plačujejo le z uporabo kartic in mobilnih naprav.«

»Večina mobilnih denarnic iz tujine pokriva le eno ali nekaj od vseh situacij, kjer se ljudje srečujemo z nakupovanjem. V Sloveniji pa imamo eno rešitev, ki vse omenjene funkcionalnosti združuje v eni platformi – Hal mBills,« kot pomembno prednost slovenskega znanja in dosežkov izpostavlja Matjaž Čadež.

Neusmiljeni potrošniki: obiskovalci fizičnih trgovin in digitalni kupci

»Ko je pred desetletji na trg vstopilo podjetje Amazon s svojo spletno trgovino, si je le malokdo predstavljal, da bo ta postala 'grožnja' ali izzivalec sodobne trgovine,« opozarja doc. dr. Jaka Lindič iz Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani. A prav Amazon z nakupom Whole foods-a potrjuje, da fizične trgovine ne bodo izginile in da je digitalni kupec prav tako (in verjetno vedno bolj) pomemben kot kupec v fizični prodajalni.

Primož Zupan je prepričan, da se bo nakupna izkušnja v fizični trgovini drastično preoblikovala. Če pogledamo obstoječe rešitve na trgu in smernice sodobnih trgovin po svetu, se upravičeno začudimo, ko se zavemo, kako futuristična je že sedanjost.

»Čeprav se fizične trgovine ne morejo kosati z Amazonovim modelom, se tudi obratno Amazon ne more kosati s prednostmi fizične trgovine. A kljub temu se zaradi Amazonovih agresivnih sodobnih prodajnih prijemov številni trgovci upravičeno bojijo za svoj del pogače. Tisti trgovci, ki imajo vizijo in si upajo inovirati ter želijo ne le ohraniti svoje obstoječe stranke temveč tudi pridobiti nove, se že spoznavajo z najnovejšimi trendi in tehnologijo. To jim bo pomagalo pri zniževanju tveganj in izboljševanju uporabniške izkušnje,« dodaja Lindič. Hkrati pa postajajo mnenjski vodje, kar jim bo prineslo dodatno konkurenčno prednost.

Že nekaj časa dobra uporabniška nakupna izkušnja ne vključuje le širokega nabora izdelkov, ki jih trgovina ponuja. »Na eni strani so s svojimi zahtevami neusmiljeni sami potrošniki, ki silijo trgovine in trgovske centre, da se odzovejo na njihove potrebe, način življenja ter želje, na drugi strani pa tehnološki start-upi (kot je MBILLS) in druga podjetja trgovce seznanjajo z vse bolj digitalnimi in pametnimi rešitvami industrije 4.0. Razvoj številnih digitalnih inovacij in selitev uporabnikov v virtualni svet pa se odraža v tem, kako sodobni potrošniki nakupujejo. Tako je povratna zanka sklenjena.« pravi Primož Zupan. Iz zgoraj navedenih razlogov se je tudi trgovska panoga začela spreminjati in postajati vse bolj po meri kupca.

Sodobni kupec ve o izdelkih več od prodajalca

»Potrošniki tako kot v digitalnem svetu tudi v fizičnih trgovinah pričakujejo privlačno, informativno in učinkovito izkušnjo. Številnim potrošnikom fizična trgovina služi le kot razstavni prostor, kjer si izdelke pred nakupom ogledajo, nato pa se odpravijo na splet, kjer opravijo nakup,« opaža Primož Zupan.

Tako e-trgovine kot klasične trgovine pa imajo svoje prednosti, ki se jih morajo trgovci zavedati in temu ustrezno prilagoditi svoje poslovanje. »Večina kupcev še vedno pred nakupom prisega na fizično izkušnjo, kjer izdelek lahko otipajo, si ga ogledajo v živo in ga preizkusijo ter po potrebi poiščejo dodatne informacije pri prodajalcih. To je gotovo velikanska prednost fizičnih trgovin oziroma trgovskih centrov. Zato je glavni cilj slednjih vsekakor ustvarjanje čim bogatejše izkušnje, ki kupce navdihuje, zabava, povezuje in jim omogoči realno izkušnjo z izdelkom,« navaja Jerica Urbančič, vodja marketinga v podjetju MBILLS.

»Medtem pa spletna trgovina trgovcem zagotavlja lažji dostop do številnih statističnih podatkov o kupcih, kot so: dosedanji nakupi, obiski podstrani, podrobnosti o plačilu in drugih željah... Kupcem pa posledično omogoča hitrejši in bolj personaliziran nakup izdelkov, saj jim spletna trgovina olajša dostop do informacij po meri,« še dodaja Jerica Urbančič.

Čeprav sodobni kupci še vedno radi zavijejo v trgovino, pa želijo, da so njihove mobilne naprave del njihovega fizičnega nakupovanja. »Virtualni in fizični svet sodobni potrošniki dojemajo kot enotno neprekinjeno izkušnjo, pri kateri jim tehnologija predstavlja le uporaben pripomoček pri nakupovanju,« meni Jerica Urbančič.

»Sodobno nakupovanje tako vključuje odkrivanje in preučevanje izdelkov, odločanje med njimi in nakup izbranega izdelka. Temu pogosto sledi posredovanje svoje izkušnje oziroma priporočila drugim. Tehnologija le pomaga, da so omenjene faze nakupa čim bolj tekoče in prijetne za uporabnika. Ključna vloga tehnologije je pomagati kupcem pridobiti čim več informacij o izdelkih in skrajšati čas, ki ga porabijo od odločitve za nakup do zaključka le-tega,« pojasnjuje Urbančičeva.

Številni potrošniki namreč uporabljajo mobilne naprave za primerjanje cen izdelkov in značilnosti. Pomanjkanje informacij na etiketah izdelkov še dodatno spodbuja potrošnike, da preučujejo značilnosti teh izdelkov ter spremljajo, kaj o njih pravijo strokovnjaki ali drugi uporabniki v svojih ocenah. To ustvarja tehnično vešče potrošnike, ki natančno vedo, kaj želijo in so pogosto celo bolj informirani od prodajalcev ter manj dovzetni za promocijske akcije in oglaševalske prijeme.

Prihodnost sodobne trgovine je zmes spletnega in fizičnega nakupovanja

Fizična trgovina, ki želi iti v korak s časom, išče načine, kako čim bolj uspešno vključiti informativno in zabavno digitalno izkušnjo v fizično, da bo ta uporabnikom kar se le da prijetna. V prodajalnah nameščajo velike televizijske ekrane ali območja za igranje iger, samopostrežne blagajne, infomate o izdelkih (z informacijami o ceni, ocenah strank, promocijami...). Vse več trgovin razvija tudi lastne aplikacije, ki omogočajo spremljanje ponudbe v trgovinah ali celo naročila njihovih izdelkov preko spleta.

Tako fizična kot spletna trgovina imata vsaka svoje prednosti in slabosti. A obe obliki nakupovanja sledita ključnemu cilju – ustvariti zadovoljnega kupca. Aktualni trendi kažejo, bo to uspelo tistim, ki bodo ponudili izkušnjo, ki bo združevala najboljše iz obeh svetov – tako fizičnega kot virtualnega. Mobilne denarnice, kot je na primer Hal mBill, so tako že danes pomembna dodatna prednost, ki izboljšuje uporabniško nakupno izkušnjo.