Rdeča pesa (Beta vulgaris)

OddajAna Kos, dne 2013-12-11 ob 14:22:43

Rdeče pese marsikdo nima posebno rad, najbrž predvsem zaradi malo posebnega vonja. A otroci jo imajo ponavadi radi.
Rdečo peso so že pred 4000 leti kultivirali Babilonci, takrat so jo poznali pod imenom mangold. Kot zdravilno rastlino so jo gojili Grki in Rimljani. Široko uporabljena kot vrtnina pa je postala v 16. stoletju.
Rdeča pesa vsebuje ogromno hranil in na zdravje učinkuje zelo dobro.

Je nizkokalorična zelenjava, ki jo lahko jemo surovo, kuhano, hladno ali toplo - v vsakem primeru telesu dene dobro.


Pesa je odličen vir energije, saj vsebuje veliko ogljikovih hidratov. Telo jih seveda za zdravo delovanje nujno potrebuje! Jasno, da v določeni količini. Ogljikovi hidrati so pravzaprav gorivo našega telesa. Prav zato je uživanje rdeče pese idealno pred začetkom telesne vadbe oziroma fizične aktivnosti.
Pesa vsebuje magnezij, natrij, fosfor, železo in kalcij. Skodelica pese nam lahko zadovolji 10% dnevno potrebne količine po železu in 3% po kalciju.
Zelo pomembno hranilo, ki je v rdeči pesi, je folna kislina, vitamin, ki omogoča normalno rast tkiv. Še posebej nosečnice potrebujejo velike količine folne kisline, da se hrbtenjača zarodka razvije tako, kot se mora. Nosečnice naj bi potrebovale vsaj 400 mikrogramov folne kisline na dan. Ena skodelica pese jih zagotovi skoraj 150! 
Zdrave kosti potrebujejo kalcij in magnezij. Magnezij pomaga pri ustvarjanju kostnega tkiva in vzdržuje njihovo stabilnost in moč. Zaradi visoke vsebnosti magnezija je pesa torej idealno sredstvo proti osteoporozi. Redno uživanje te zelenjave naj bi celo preprečilo nastanek osteoporoze. Obenem pesa vsebuje tudi betanin in zato zmanjšuje vnetje sklepov (artritis).
Kaže, da je mogoče z rednim uživanjem antioksidantov preprečiti nekatere kognitivne bolezni, kot npr. demenco ali Alzheimerjevo bolezen. Zelenjava s temnim površjem vedno vsebuje visoke ravni antioksidantov, ki odvračajo proste radikale in tako preprečujejo poškodbe celic. Te snovi tudi zavirajo procese staranja.
Rdeča pesa je ena najbolj zdravih vrst zelenjave na svetu. Vsebuje ogromne količine betaina (tu), ki stimulira jetrne celice in deluje blagodejno na prebavni trakt. Pesa varuje pred srčnimi boleznimi. Pesa namreč znižuje tako slabi (LDL) holesterol kot trigliceride. Pesa podpira zdravo delovanje žolčnika in črevesja.
I
z telesa odstranjuje toksine in tako telo razstruplja.

Betain blago izboljšuje počutje, saj povečuje raven serotonina v telesu in tako pomaga proti depresiji.
Rdeča pesa pomaga tudi zniževati krvni pritisk, namesto pese lahko popijemo dva kozarca pesinega soka na dan. Študija iz leta 2008 kaže, da se je prostovoljcem krvni pritisk znižal že po treh urah od takrat, ko so prvič popili okoli pol litra pesinega soka. Raven krvnega pritiska je ostala nizka še naslednjih 24 ur.

Rdeča pesa ščiti tudi pred rakavimi obolenji (predvsem pred rakom na debelem črevesu in sploh v trebuhu) - nekateri zdravniki menijo, da pomaga pri odstranjevanju tumorjev in pri boleznih krvi. Pigment betacianin je substanca, ki daje rdeči pesi njeno značilno barvo. Znanstveniki ugotavljajo, da prav ta pigment varuje pred rakom.
Rdeča pesa vpliva na produkcijo in vzdrževanje novih celic.
Rdeči pigment pese
betacianin namreč poveča stopnjo encimov (ki delujejo kot antioksidanti) v jetrih in prek tega procesa jetra in kri tudi razstruplja.
Pesa čisti tudi prebavni trakt, krepi žolčnik, povečuje vzdržljivost in celi abscese ter akne. Listi surove pese so seveda tudi užitni in delujejo zdravilno. Že Hipokrat je liste predpisoval za pospešitev celjenja ran.

Boršt ali boršč je tradicionalna zelenjavna juha iz rdeče pese, ki je še posebej popularna v Rusiji, Ukrajini, Nemčiji in na Poljskem. Obstajata tako hladna kot topla varianta, vendar je v obeh glavna sestavina rdeča pesa.
Tukaj je recept:

Potrebujemo: olivno olje, 1 čebulo, 2 stebli zelene, 1 veliko korenje, 500 g rdeče pese, 250 g rdečega zelja, 800 ml jušne osnove (zelenjavne), timijan, kislo smetano, malo vinskega kisa, sol in poper.

Na olju do mehkega prepražimo sesekljano čebulo, korenje in zeleno, dodamo timijan ter sol in poper. Dodamo na manjše kose narezano rdečo peso in sesekljano zelje. Dodamo malo vode, premešamo, pokrijemo in kuhamo dobrih 10 minut. Potem dodamo jušno osnovo ali pa samo vodo, 1 žlico kisa in segrejemo do vrelišča, potem pa zmanjšamo in naj počasi brbota, dokler ni zelenjava mehka. Potem juho zmiksamo. Dodamo še malo vode, Če je potrebno razredčiti, dodamo vodo. Postrežemo z zvrhano žlico (domače) kisle smetane in petršiljem.

Pesin sok ima sicer intenziven in nekoliko neprijeten okus, ga pa lahko zato zmešamo z drugimi sokovi (npr. korenčkovim, limoninim ali jabolčnim).
Opozorilo: Navkljub dokazani blagodejnosti za zdravje pa z uživanjem pesinega soka ne smemo pretiravati.

P.S.: Po slikci v prispevku je vidno, kdaj sem začela pisati o pesi! Tedaj sem v vrtu sproti nabrala res kakšen čisto svež list.

Eden od virov:
http://www.nasa-lekarna.si/clanki/clanek/rdeca-pesa/

Roža: Rdeča pesa

Zdravilne lastnosti rdeče pese

profileimage
Všeč mi je
1
Komentarji
3
Ana Kos
0
Dec 11, 2013
Dajana, tale "vulgarna Betka" je prav fejst punca, kajne? ;-)
Jaz sem počasi ugotovila, da je prav okusna sveža, torej nekuhana. Tega si pred nekaj leti sploh še nisem niti predstavljala!
#3
Dajana Babič
0
Dec 11, 2013
Vulgarna Betka. :)
#2
Dajana Babič
0
Dec 11, 2013
Izredno je priljubljena pri nas... Meni je zelo dobra, če ni prekisla. :)
#1
Ana Kos
Ana Kos
Objavil/a 2013-12-11 14:22:43 (Dec 11, 2013)
Starejša objava Novejša objava
KATEGORIJE OBJAVE
ZADNJE OBJAVE
Punčka
Sredi noči
Zakaj je breza bela?
Jezus je vstal - a še ni?
Mrhovinarji na kosovcu
Pod plazom
ZADNJI KOMENTARJI
KATEGORIJE
Biseri
(169)
Zaveza
(89)
Tanka
(89)
Hospic
(21)
Psalm
(17)
Rožce
(13)
Film
(3)
IŠČI PO ARHIVU
oktober 2019
PTSČPSN
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Zapri predvajalnik
Prikaži seznam predvajanja
Prestavi predvajalnik
Povečaj